De nieuwe wereld van Leolux

Het Nederlandse designmerk Leolux haalde ontwerper Edward van Vliet in huis als “strategic creative director”. Hij ontwikkelde in samenwerking met het meubelbedrijf vier nieuwe belevingswerelden waarmee Leolux de toekomst tegemoet gaat. Met nieuwe kleuren, materialen en patronen zorgt Van Vliet voor een consistent en eigentijds geheel. Tijdens IMM Keulen 2017 wordt een tipje van de sluier opgelicht wanneer Leolux de eerste resultaten van de nieuwe samenwerking lanceert.

Leolux is de afgelopen vier jaar bezig een ambitieus doel vorm te geven: het Nederlandse meubelbedrijf richt het vizier sterk op de toekomst en wil zich meer dan ooit hoogwaardig presenteren, met een brede collectie topproducten voor een grote doelgroep. Zo wil het bedrijf zichzelf duidelijker op de kaart zetten, zeker ook internationaal. Gisella Groenewoud, art director bij Leolux: ‘We werken intensief samen met externe designers en kunstenaars om de collectie en de identiteit vorm te geven, maar we hadden behoefte aan meer consistentie in kleur en materiaal.’ De keuze voor ontwerper Edward van Vliet als strategic creative director is een gouden greep. Niet alleen vanwege zijn ruime ervaring als art director voor andere merken, zijn internationale visie op interieur, en zijn sterke gevoel voor stijl, kleuren, patronen en textiel. Maar ook omdat hij echt in de huid van Leolux weet te kruipen en zo voor het masterplan zorgt dat perfect bij dit meubelmerk past.

Belevingswerelden

Het uitgangspunt is een “concept identity book”, waarin de vier gekozen belevingswerelden naadloos aansluiten bij wie en wat Leolux van origine is. De vier werelden passen bij de kracht van het Nederlandse meubelmerk, de lange en rijke geschiedenis, het vakmanschap en de hoogwaardige productietechnieken die het in huis heeft. Van Vliet werkte de vier werelden uit en vertaalde die naar een luxe en gedistingeerde collectie die meer warmte uitstraalt en emotie oproept. De uitwerking van deze visie is voor het eerst te zien tijdens IMM in Keulen. Bestaande en nieuwe banken, fauteuils en stoelen werden voorzien van nieuwe stoffen en kleuren, soms deed slechts een subtiele toevoeging van stiknaden al wonderen. Edward van Vliet vulde de meubelcollectie aan met textiel, zoals plaids, karpetten, kussens en kleine meubels als tafeltjes en poefs. Binnen de nieuwe wereld van Leolux vormt het concept een krachtig handvat om de brede collectie, waar verschillende ontwerpers deel van uitmaken, meer consistentie te geven. Met dit heldere kader kan Leolux scherpere keuzes maken en internationaal doorgroeien. Zonder dat Leolux onherkenbaar wordt of zijn oorsprong verloochent, vormen de resultaten van de samenwerking een wereld van verschil.

IMM Cologne: 16 t/m 22 januari 2017 Hal 11.2, stand H31 www.leolux.com

Over Edward van Vliet

Edward van Vliet (1965) studeerde in 1989 af aan de Academie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academie Eindhoven) richting textiel en wonen. Sinds 1990 leidt hij Studio Edward van Vliet (SEVV), een internationaal designbedrijf dat in opdracht van zowel particulieren als musea, hotels, resorts en kantoren werkt. Door de disciplines design, architectuur en lifestyle te combineren creëert hij complete werelden waarin elk aspect van het interieur evenveel aandacht krijgt. Van meubels tot verlichting en van vloer tot plafond; het gaat hem om de totale beleving, over storytelling. SEVV werkt voor bekende merken als Mooi, Moooi Carpets, Bisazza, &Tradition, Rosenthal, Pomd’Or, Haworth, Palau, Moroso en Venini. Het internationaal uitgegeven boek “Edward van Vliet. Creating Worlds” toont het overzicht van 25 jaar verhalende ontwerpen. Ook ontwikkelde Van Vliet EDNA, het concept identity book met zeven inspirerende werelden. creatingworlds.edwardvanvliet.com

231841 edward%20v%20vliet 10046 f77833 original 1481192185
Download PDF
Download PDF
Over Leolux

Leolux is een dynamisch familiebedrijf met een lange geschiedenis en een scherpe visie op design en op de toekomst. Sinds 1934 produceert Leolux al haar meubelen in Venlo. De zitideeën worden door internationale freelance designers ontworpen en op bestelling door vakmensen geproduceerd.