Leolux investeert in radicale innovatie

“De interieurbranche staat al veel te lang stil”

26 MEI 2016
Samenvatting
De meubelindustrie laat al jaren geen echte innovatie zien en daar wil designfabrikant Leolux graag verandering in brengen. Daarom richt het familiebedrijf samen met trendbureau Studio Baan het onderzoeksinstituut IBI2 op, het Institute of Biomimicry for Interior Innovations. In samenwerking met gerenommeerde onderzoeksinstellingen gaat het grensverleggende innovaties ontwikkelen. Daarbij baseert IBI2 zich op de duurzame principes van de “Blue Economy”. Met de resultaten denkt Leolux haar designmeubelen verder te kunnen verduurzamen, vooruitlopend op de veranderende vraag van de markt.

Groeiende vraag naar duurzame producten

Het kon niet uitblijven: twee innovatieve bedrijven uit dezelfde stad (Venlo) die in de interieurbranche werkzaam zijn, dat moest vroeg of laat leiden tot een samenwerking. Studio Baan is een gerenommeerd bureau op het gebied van trendforecasting en trendconcepten. Designfabrikant Leolux zocht naar wegen om echt te innoveren. ‘Op kleine schaal worden concepten als “cradle to cradle” inmiddels omarmd, maar ik vind de meubelindustrie over het geheel genomen nog weinig ambitieus,’ stelt Sebastiaan Sanders, directeur van het Venlose familiebedrijf. ‘Een nieuwe vorm noemen we al een innovatie. Maar als je kijkt naar de markt voor interieurproducten, de schaarste aan grondstoffen en de groeiende vraag naar duurzame producten, dan zie ik enorme kansen. Juist als we op zoek gaan naar meer radicale vernieuwingen. Het gaat dan dus niet om een technisch snufje dat we inbouwen. Je moet echt denken aan materiaalinnovaties die op de natuur zijn geïnspireerd en een probleem oplossen, maar ook aan nieuwe productietechnieken of zelfs compleet ongedachte toepassingen voor meubelen. Waar we zeker naar kijken, zijn innovaties om problemen voor te zijn die zich op middellange termijn kunnen aandienen, zoals de schaarste van het aardolieproduct meubelschuim. En door innovaties te koppelen aan het ecosysteem dat IBI2 opzet, kunnen we bijvoorbeeld onze afvalstromen reduceren, om een nieuwe manier van werken te realiseren.

Biomimicry: de natuur imiteren

IBI2 is een innovatiecentrum, dat kennis van natuurwetenschappen en biologie combineert tot vernieuwende en inspirerende concepten voor de interieurbranche. Het instituut werkt samen met gerenommeerde onderzoeksinstituten als TNO/Solliance, TU Delft, TU Eindhoven, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Fachhochschule Niederrhein. Het sleutelwoord is “biomimicry”, het imiteren en leren van de natuur. Het doel: producten die de interieurbranche radicaal veranderen. Sandra Baan: ‘IBI2 baseert zich op de duurzame principes van de “Blue Economy”, veruit de meest vooruitstrevende theorie op het gebied van duurzaamheid. Vanuit trendforecasting weten we dat er een stijgende vraag is naar meer inhoud, oprechtheid en intelligentie in interieurproducten. Biomimicry speelt hierop in. Het is een designstrategie die de kennis van natuurwetenschappen koppelt aan de biologie. We creëren dus producten en ruimtes met de natuur als voorbeeld.’

Hoogst haalbare

Studio Baan werd in 2004 opgericht door Sandra en Stefan Baan en bestaat uit 5 medewerkers. Het bedrijf gaat geheel op in het nieuwe IBI2. ‘Wij zijn reuze trots dat we deze samenwerking kunnen aankondigen’, vindt Leolux directeur Sebastiaan Sanders. ‘In IBI2 bundelen we de trendexpertise en innovatiekracht van Studio Baan met de Leolux-kwaliteiten op het gebied van designcreativiteit en de marktpositie in de interieurbranche. Daarmee creëren we een innovatiecentrum dat uniek is voor de interieurbranche. Als partner geeft het Leolux een voorsprong in de wereldwijde concurrentie: inspiratie en creativiteit, nieuwe vormen en materialen en extra marktkansen bij een groeiende groep van consumenten die op zoek zijn naar duurzame producten.’ Daarnaast bereikt de Leolux directeur met de samenwerking nog een ander doel: ‘De duurzaamheidsfilosofie van de “Blue Economy” dwingt ons om kritisch naar onze eigen ontwerp- en productieprocessen te blijven kijken. Leolux streeft steeds naar het hoogst haalbare. We mogen niet blijven steken in goede bedoelingen. Nu is het moment om serieuze stappen te nemen.’

Over Studio Baan (voortaan IBI2)

Het trendforecasting- en adviesbureau Studio Baan werd opgericht in 2004 door Sandra en Stefan Baan. Sandra Baan werkte na een “groene” opleiding jarenlang in de wereld van mode en interieur. Ze werkte onder meer voor Frans Molenaar, Jan des Bouvrie, Fendi en Karl Lagerfeld. Ze stond aan de basis van het bedrijf Arte Espina (vloerkleden) in Venlo en zette in Istanbul twee Turkse karpettenmerken op. Na de oprichting van Studio Baan kwam de focus te liggen op trendwatching voor de interieur en mode-industrie en voor de agri-sector. Het Venlose trend- en adviesbureau beschikt over een groot internationaal netwerk in de interieur- en modebranche.

Over Leolux

Leolux is Nederlands grootste producent van designmeubelen. Het familiebedrijf werd in 1934 opgericht in Venlo en produceert hier meubelen op bestelling. Dat geeft de consument alle ruimte om bekledingen, kleuren en maatopties te kiezen zodat unieke en persoonlijke meubelen ontstaan. Bij de productie in Venlo combineert Leolux in een vooruitstrevend productieproces hightech en ambacht.

Leolux is lid van MVO Nederland.

Citaten
" Op kleine schaal worden concepten als “cradle to cradle” inmiddels omarmd, maar ik vind de meubelindustrie over het geheel genomen nog weinig ambitieus. Een nieuwe vorm noemen we al een innovatie. Maar als je kijkt naar de markt voor interieurproducten, de schaarste aan grondstoffen en de groeiende vraag naar duurzame producten, dan zie ik enorme kansen. Juist als we op zoek gaan naar meer radicale vernieuwingen. Het gaat dan dus niet om een technisch snufje dat we inbouwen. Je moet echt denken aan materiaalinnovaties die op de natuur zijn geïnspireerd en een probleem oplossen, maar ook aan nieuwe productietechnieken of zelfs compleet ongedachte toepassingen voor meubelen. Waar we zeker naar kijken, zijn innovaties om problemen voor te zijn die zich op middellange termijn kunnen aandienen, zoals de schaarste van het aardolieproduct meubelschuim. En door innovaties te koppelen aan het ecosysteem dat IBI2 opzet, kunnen we bijvoorbeeld onze afvalstromen reduceren, om een nieuwe manier van werken te realiseren." ebastiaan Sanders, directeur Leolux
Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Leolux

Leolux is een dynamisch familiebedrijf met een lange geschiedenis en een scherpe visie op design en op de toekomst. Sinds 1934 produceert Leolux al haar meubelen in Venlo. De zitideeën worden door internationale freelance designers ontworpen en op bestelling door vakmensen geproduceerd.